Koop-verkoop is ouderwets en schaadt het klimaat: hoe ziet het verdienmodel van de toekomst eruit?

Dat is de vraag die de KIA CE stelde aan Change Inc om eens verder te belichten.

Kopen, consumeren, weggooien; dat is de standaard route die veel van onze spullen afleggen. Tegelijkertijd raken onze grondstoffen op en blijft onze afvalberg groeien. Dat moet anders. Hoog tijd dat de verdienmodellen van maakbedrijven zich aanpassen naar een wereld waar circulariteit en minimale milieu-impact de boventoon voeren.

“De laatste jaren experimenteren steeds meer grote bedrijven met nieuwe verdienmodellen”, ziet Nancy Bocken, professor sustainable business aan de Universiteit van Maastricht. “Grote namen als Ikea en H&M richten zich op inkomstenstromen uit huur en tweedehands. Weer andere bedrijven bieden producten aan met levenslange garantie of kiezen voor een concept waarbij ze verantwoordelijk blijven voor het onderhoud.” Het zijn modellen die in ieder geval gedeeltelijk tegen het zakelijk instinct ingaan. De basisregel is immers dat je zoveel mogelijk van iets wilt verkopen. Reparatie of levenslange garantie staat dat principe in de weg. Lees verder op de website van Change Inc.

Reactie KIA CE Programmamanager

In reactie op dit artikel gaf Navied Tavakolly, programmamanager KIA CE, aan dat hij kansen genoeg ziet voor het bedrijfsleven om aan modellen te bouwen die aansluiten bij een circulaire economie. Lees verder >>

Dit artikel delen:

Menu